- Brett opp ermene og sett i gang

Trondheim Kunstmuseum må ha en tydelig strategi og et ekte ønske om å skaffe seg publikum utover de lave besøkstallene som nylig ble presentert, mener vår daglig leder Knut Røe.

Knut-Røe

Knut Røe

– Jeg er mer enn middels interessert i kunst, men av de kulturtilbudene som finnes i Trondheim så er Kunstmuseets tilbud minst kjent for meg. Og det synes jeg er en indikasjon på at det er potensial for å drive mer aktiv kommunikasjon fra museets side overfor oss som er publikum, sier Knut til Adresseavisen.

Savner tydelighet

– Det er lenge siden jeg har tenkt at en gråværsdag i overgangssesongen, hvor det ikke er skiføre eller godt å gå på tur ellers, at jeg skulle finne på å gå på Kunstmuseet. Det til tross for at noe av det første jeg gjør når jeg er på byferie i utlandet er å oppsøke kunstmuseene, sier Røe. Kunstmuseet har klart å gjøre seg så lite tydelig, og så lite attraktivt, ifølge kommunikasjonsrådgiveren, og understreker at det har ingenting med at Adresseavisen av og til skriver en kritisk artikkel.

– Jeg mener at uro rundt kunst er en del av kunstens vesen, det er en del av kulturen, det å diskutere kulturen og kulturelle ytringer. Det er heller tvert imot. Enda mer kritisk journalistikk kan være en måte å få folk mer interessert i kunst og det som foregår. Jeg tror ingen blir skremt fra å gå i Kunstmuseet av det som skrives i Adresseavisen.

Konkrete mål – og en strategi

– Jeg tror de må sette seg noen mål. De må ha på ledelsesagenda at de har som mål at så og så mange skal komme, og så må man legge en kommunikasjonsstrategi på grunnlag av det. Jeg har en mistanke om at denne strategien ikke finnes, og kanskje finnes ikke disse ambisjonene heller.

Hele artikkelen kan du lese hos adressa.no 

Leave a Reply

Hva kan vi gjøre for deg? Ta kontakt!