De helvetes åtte sekundene

De helvetes åtte sekundene

By april 12, 2016 Nyheter No Comments

En fotballkamp avgjøres på 90 minutter. Å velge bolig kan ta et år. I 2016 kan Donald Trump velte det politiske etablissementet til verdens mektigste nasjon på åtte sekunder.

Jeg blar meg nedover nettavisen. Det meste virker uinteressant. Jeg klikker meg inn på en artikkel eller to. Halvveis i første avsnitt plinger det på mobilen. Jeg svarer. Jeg tweeter med den ene hånden og svarer på Snapchat med den andre. Hva var det jeg leste igjen? Fullfører senere.

Dette er hverdagen for en voksende andel mediekonsumenter. Flere enheter, flere aktører, flere plattformer. Mer av alt. Men at medier, marked, mor, far, barn, ektefelle, børs og katedral konkurrerer om din oppmerksomhet, er ikke noe nytt. Ei heller at konkurransen tilspisser seg. Det nye er at vår oppmerksomhet er blitt dårligere.

Bare det siste tiåret har konsentrasjonsevnen – attention span målt i sekunder – blitt redusert med en tredjedel. Tiden det tar før vi lar oss distrahere, er nede i åtte sekunder. Det påvirker mellommenneskelige forhold, det påvirker mediebildet, og det påvirker samfunnsdebatten. Er du opptatt av innhold som treffer, må du tenke annerledes. Historier destilleres stadig oftere til bilder med lettfordøyelig tekst og stadig kortere videoklipp. Det er budskapenes hjemmebrent – ingen har tid til lettøl i møte med informasjonsavhengighetens gnagende abstinenser.

I Nevada står presidentkandidat Donald Trump på podiet. Talen hans inneholder ingen lange resonnementer. Han trenger det ikke. Han er forbanna. Folket er forbanna. Journalister får servert overskrifter uopphørlig. Mediebildet er all about Trump. De knusende analysene blir kanskje lest av de få – men valget avgjøres av de mange. Og blant dem sitter de utålmodige, de blaserte og de rasende. De åtte sekundene kuppes igjen av ham som ikke kan ignoreres.

Det er selvsagt ikke slik at dette ene og alene forklarer Trumps, eller demokratenes Sanders’, suksess, men som kommunikasjonsfolk er vi naturligvis opptatt av forskjellen som kan tilskrives medietrender. Og det er all grunn til å tro at den er betydelig. For oss som jobber med budskapsutvikling, legger dette sterke føringer for hvordan vi arbeider. Reduksjonen i vår konsentrasjonsevne skaper – og blir selvforsterkende gjennom – en stadig større forventning om enkelhet og lettfordøyelighet. Vi prioriterer bort det krevende. Men ikke alltid. Noen gjør det mer enn andre, og i ulik grad avhengig av kanal. Å navigere i dette landskapet fordrer både en stødig hånd og en dyp forståelse av de ulike målgrupper og plattformers særegenheter. Det er ingen tvil om at spesielt Bernie Sanders’ innerste krets besitter dette. Og Trump? USAs fremste valgstatistiker, Nate Silver, sa det kanskje best:

“Still not sure if Trump is the most brilliant political tactician of his era or just a guy randomly mashing buttons.”

Etter de siste dagers utspill heller jeg mot det siste, og stadig flere amerikanere ser ut til å gjøre det samme.

Men like rundt rundt hjørnet venter neste distraksjon.

Leave a Reply

Hva kan vi gjøre for deg? Ta kontakt!