Historiene som fortelles om deg er avgjørende for omdømmet ditt. Fortalt av egne ansatte teller de aller mest. Når alle kan publisere seg selv: Hva er din unnskyldning for å la være?

Historiene du forteller om hvordan produktet ditt har hjulpet kundene, hvordan medarbeiderne dine til enhver tid er faglig oppdaterte eller hvilke planer du har for retningen selskapet skal ta er rent gull for omdømmet ditt. Den typen historiefortelling er noe av det viktigste du kan gjøre for at omgivelsene skal oppfatte deg slik du ønsker.

Å finne historiene er sjelden problemet. Alle har gode historier å dele om virksomheten sin. (Hvis ikke må du begynne å opptre i tråde med visjonen din!) Enten det er livreddende innsats fra helsearbeidere, eksepsjonell problemløsning for en teknologikunde eller en bedriftskultur som er så god at den bør deles som et forbilde for andre.

Det vanskelige var alltid å få historiene ut til omgivelsene. Å nå målgruppen. Du måtte få en journalist interessert. Skrive en pressemelding og håpe at en journalist bet på kroken. Ta deg tid til intervjuet. La deg plage av usikkerheten – blir det slik jeg vil?

Eller du kunne publisere deg selv. Skrive og fotografere. Trykke magasiner og distribuere dem til folks postkasser. Du kunne håpe på at folk leste dem – og lure på hva de syntes.

Det kostet penger. Og strengt tatt – vil folk ha postkassereklame?

Vet du hva? Det er ikke et problem lenger. Glem pressemeldingen. Du trenger ingen trykkpresse. Postkasseaversjon er gårsdagens problem. Du er ikke lenger avhengig av å få en tv-stasjon til å spille filmklippet ditt.

Du sitter nemlig med din egen. Flere av dem, faktisk. Med direkte tilgang til akkurat din målgruppe. Hjemmeside, Youtube, Vimeo, Pinterest, Instagram eller Snapchat. Facebook og Twitter. Eller et vell av andre. Like under nesen din, klare til å brukes.

Du er redaktør for alle kanaler du ønsker. Historiene har du hvis du lar ansatte og kunder slippe til. Hva er din unnskyldning for å la være?

Leave a Reply

Hva kan vi gjøre for deg? Ta kontakt!